Hur går kvalet till? Tävlingssystem Main & Classics

Så här spelas kvalet i svenska mästerskapen i flipper 2025. Läs och var på rätt plats i rätt tid.

Spel

Varje spelare placeras i en av 16 grupper med upp till max 20 spelare där alla möter alla på de spel man tilldelas. Vilken grupp (Spelargrupper) just du spelar i och på vilken bank (Spelbank) kommer stå angivet under menyn "Tävling" när vi närmar oss SM (exakt vilket datum offentliggörs längre fram). Varje bank har en dator där matcherna registreras via Matchplay.

Så här går kvalet i Main & Classics till

Systemet bygger på fyra timmar långa kvalpass då spelaren ska hinna spela sina matcher. Ett pass för Main samt ett pass för Classics. Högst rankad i varje grupp är alltid spelare två i varje match, d.v.s. sämre rankad spelare startar alltid oavsett ordningen i Matchplay. En lapp med rankordning inom din finns vid datorn för varje bank samt på den ID-bricka hur hämtat ut vid registrering. Börja alltid matcherna i runda ett (längst ner på skärmen). Det går bra att påbörja efterföljande runda om spel och motståndare är lediga. Man möter alla spelare i sin kvalgrupp en gång och efter att alla matcher är spelade går de sex bästa i varje grupp vidare till slutspel. (Välj slutspel i menyn för detaljerad information om vilka som går vidare). Kvalettor och -tvåor får en gräddfil medan spelare tre till och med sex spelare i slutspelets första omgång.

För att särskilja placeringar åt där gräddfil eller deltagande i slutspel står på spel kommer särspel tillämpas på lottat reservspel. För placeringar där inte extra gräddfil eller deltagande i slutspel står på spel används inbördes möte enligt praxis i Matchplay. Har du en delad plats för position 1-6 ska du efter kvalet gå till sekretariatet och invänta besked om särskiljning.

Om spelare som inte är närvarande när efterföljande runda börjar kontaktas domare som då plungar motståndarens kulor tills spelaren behagar anlända. (väntetid 1 minut före domare kontaktas inför första kulan) Om du skall spela en slutspelsmatch på en maskin du tidigare inte har spelat på under SM har du rätt till 30 sekunders provspel. Detta är bara tillåtet en gång per spel och spelare under slutspelet .  

SM Best Game (card-based)

SM Best Game är en så kallad best game-tävling där deltagaren spelar ett kort á 4 spel. Vilka 4 spel som deltagaren spelar bestämmer denne själv av ett antal möjliga spel (vilka- och hur många spel offentliggörs närmare SM). Efter att kvalet avslutats på lördag kväll (inga nya spel startas efter kl 23:30) går topp 32 till ett slutspel som spelas på söndag förmiddag som bäst av en match (här kan vi snacka best game!). För alla som deltar i Main/Classics ingår ett första kort á 4 spel kostnadsfritt. Ytterligare kort kostar 60 kr styck alternativt 150kr för tre kort. Köp av kort görs hos receptionist.

Best game-tävlingen kommer att ha en prispott där fördelningen av prispotten fördelas enligt följande:

Pos. Andel av prispott
1st 25%
2nd 20%
3rd 16%
4th 12%
5th 9%
6th 7%
7th 5%
8th 3%
9th 2%
10th 1%

Prispottens storlek bestäms av antalet distribuerade kort där varje kort innebär 30kr till prispotten. Prispotten kommer därmed från start att utgöras av antalet deltagare i Main/Classics gånger 30kr och utökas med 30kr för varje kort som därutöver köps.

För administrering av best game-tävlingen kommer Matchplay att användas. Deltagande i Best Game-turneringen förutsätter således att du har ett konto på Matchplay som är kopplat till ditt IFPA-nummer. Så kallade virtuella köer kommer att tillämpas där spelare i kö inväntar att scorekeeper startar spelares spel då det är spelarens tur. Efter att ha spelat spelet tillkallar spelaren sedan scorekeeper som registrerar poäng på Matchplay.

Max antal spelare i Best Game är 320.

Parflipper

Kostnad per lag: 200 kr. Parflipperlag anmäls och betalas via Swish i receptionen där receptionist registrerar laget i Matchplay. Lagen spelar samtliga spel(det exakta antalet kommer närmare SM) som ingår i tävlingen. Scorekeeper finns på plats vid spelen.

Kvalet pågår fram till 17:00 på lördag så se till att kvala redan på fredag om du och din partners olika pass "krockar" på lördagen. De åtta bästa lagen möts i bäst av tre och startar direkt efter sista Main-/Classics-kvalpasset och löper på i luckor och öppningar.

U16

Avgift 150 kr om du inte har betalat för Main/Classics, i annat fall ingår det. Kvalet spelas som ett best game-kval i Matchplay (se SM Best Game ovan) där spelare spelar samtliga spel(det exakta antalet kommer närmare SM) som ingår i tävlingen. Scorekeeper finns på plats vid spelen.

Placeringspoäng delas ut som på Eurovision... Högsta poäng på ett spel får 12p, därefter 10, 8,7,6,5,4,3,2,1p Övriga får 0p. Om spelare får samma totalpoäng avgörs ranking till slutspel till fördel för den som har flest 12:or etc. Om det gäller slutspelsplatser sker det genom särspel på lottat reservspel.

Kvalet pågår fram till 17:00 på lördag. De åtta bästa spelarna möts i bäst av tre där slutspelet påbörjas kl 19:00 på lördag kväll.

Dam

Avgift 150 kr om du inte har betalat för Main/Classics, i annat fall ingår det. Spelarna delas in i 2-4 grupper med 8-16 deltagare i varje grupp efter IFPA-ranking (ej damrank då det varit för få damtävlingar i Sverige hittills). Alla möter alla en eller två gånger i respektive grupp och de totalt åtta bästa i kvalet går till kvartsfinal där man spelar bäst av tre matcher. I finalen spelas bäst av fem. Damkvalet börjar 9:00 på söndagen med påföljande slutspel så fort kvalet är färdigspelat.

Spelare med samma poäng spelar särsspel på lottat spel om det gäller slutspelsplats och möjlighet till gräddfil.

Created by
Design by
Bitwalk
Powered by